Fandom

Familypedia

Sivaert van Holland (985-1033)

215,672pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Een fabel De jonge vrouw Tedburgha van Staveren uit Castricum ontmoet rond het jaar 1000 bij het toen nog houten kasteel Brederode de man van haar dromen: Sivaert, de tweede zoon van de machtige graaf Arnoud van Holland. Sivaert wordt de eerste heer van het huis Brederode en stamvader van de Van Brederode's. Maar dit gebeurt niet zonder slag of stoot. Tedburgha is van een lagere stand dan de zonen van de graaf en zij krijgen ruzie over het voorgenomen huwelijk. Uiteindelijk mogen Sivaert en Tedburgha toch trouwen. Zij gaan wonen in het kasteel waar ze elkaar voor het eerst hebben gezien: en waarvan nu alleen nog de ruïne over is. De verwoeste zuid-oosttoren van het kasteel Brederode staat vandaag de dag nog bekend als de Tetburgatoren. Volgens deze zogeheten Sivaert Brederode-legende stamt de familie Van Brederode rechtstreeks af van de graven van Holland. Een Van Brederode stelt een - naar later blijkt - onjuiste stamboom op in een poging te bewijzen dat zijn voorvaderen graven van Holland zijn. Sivaert (de Friezen noemden hem Sicco) sterft in 1033. Hij laat twee zonen na, Diederik en Simon.

Children

Offspring of Sivaert van Holland and Tedburgha van Staveren (985-?)
Name Birth Death Joined with
Symon Sifridsz van Teylingen (?-?) (unknown) Jansdr van Altena

Diederick Siegfriedsz van Teylingen (aft1005-?)

Sources

Sources and notes

‡ General
  • Brederode family history, het rationalisatie sprookje

Also on Fandom

Random Wiki